Klima basıncı neden önemlidir?
Klima sistemi, sıkıştırma ve genleşme işlemlerinin ardından ısı değişimine uğrayan soğutucu akışkan devresine dayanır. Sistem basıncı bu süreçlerin düzgün çalışmasında önemli bir rol oynar. Basıncın çok yüksek olması sistemin aşırı ısınmasına, kompresörün veya kondansatörün hasar görmesine neden olabilir. Basıncın çok düşük olması soğutma kapasitesinin düşmesine neden olur ve ayrıca sisteme hava veya nem çekilmesine yol açarak korozyona ve diğer hasarlara neden olabilir.
Klima sistemi basıncı soğutucu akışkan tipine (R134a veya R1234yf), ortam sıcaklığına ve sistem yüküne (örn. fan hızı) bağlıdır.
Gösterge basınç değerleri:
Düşük basınç (düşük basınç tarafı – ortamın genleşmesinden sonra):
20-25°C ortam sıcaklığında: 1,5-2,5 bar.
Daha yüksek sıcaklıkta (30-35°C): 2,0-3,0 bar.
Yüksek basınç (yüksek basınç tarafı – soğutucu akışkan sıkıştırmasından sonra):
20-25°C ortam sıcaklığında: 8-12 bar.
Sıcak havalarda (30-35°C): 12-17 bar.
Yukarıdaki değerlerin araç özelliklerine ve klima sisteminin tipine bağlı olarak değişebileceğini unutmamak gerekir.
Yanlış basınç değerleri ne anlama gelir?
1. Yüksek basınç sistemindeki basınç çok yüksek:
Sebepler: sistemde fazla soğutucu akışkan, tıkalı kondenser veya radyatör fanı ve kondenserde yetersiz ısı transferi.
Sonuçlar: Kompresörün aşırı yüklenmesi, sistem bileşenlerinde hasar riski.
2. Yüksek basınç sistemindeki basınç çok düşük:
Nedenleri: Yetersiz soğutucu akışkan, sistemde sızıntı ve kompresörde hasar.
Sonuçlar: Etkili soğutma eksikliği.
3. Alçak basınç sistemindeki basınç çok yüksek:
Sebepler: Kirlenmiş evaporatör, fazla soğutucu akışkan, genleşme valfinde sorun.
Sonuçlar: Verimsiz soğutma, kompresöre aşırı yük binmesi, sistemdeki hatların tıkanması.
4. Düşük basınçlı sistemde çok düşük basınç:
Sebepler: Soğutucu akışkan kaçağı, genleşme valfinde arıza ve sistemdeki hatların tıkanması.
Sonuçlar: Soğutma eksikliği, kompresörün tutukluk yapması.
Özet
Bir otomobilin klima sistemindeki doğru basınç, sistemin verimli ve sorunsuz çalışmasının anahtarıdır. Hem çok yüksek hem de çok düşük basınç ciddi teknik sorunlara yol açabilir. Bu nedenle, sistemin sızdırmazlığının düzenli olarak kontrol edilmesi, servis ve bakımının yapılması çok önemlidir.